مجله سورین فربد

چهار مزیت عمده برای انتخاب رباتیک نسبت به اتوماسیون ثابت

ربات صنعتی

وقتی صحبت از اتوماسیون به میان می آید، اولین تصمیم اصلی که هر صاحب کسب و کاری باید بگیرد انتخاب بین سیستم های ثابت یا رباتیک است. اکثریت افرادی که در این دوراهی قرار می گیرند به نفع ربات ها تصمیم گیری می­کنند، اما چرا؟

انعطاف پذیری بیشتر:

چقدر انعطاف پذیری را می خواهید در امکانات خود بگنجانید؟ شرایط و الزامات پروژه خود را در نظر بگیرید. شما یا به یک سیستم خودکار نیاز دارید که انواع فرآیندها و قطعات را مدیریت کند یا سیستمی که برای یک کار یا یک قسمت سفارشی شده باشد.

اتوماسیون ثابت همین چیزی است که از اسمش پیداست – ثابت است. این نوع اتوماسیون اگر برای مشاغل خاص استفاده شود بهتر است. محصولات با توجه به ابعاد و نیازهایشان به انواع قطعات و پروژه ها سفارشی می شوند. به علاوه، سیستم‌های اتوماسیون ثابت معمولاً فضای بیشتری را نسبت به همتایان رباتیک خود اشغال می‌کنند.

در مقابل، ربات ها سطح بالایی از انعطاف پذیری را ارائه می دهند. یک ربات منفرد را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که اندازه‌های مختلف قطعات، مواد مختلف و حتی کاربردهای مختلف را در خود جای دهد. اگر کار و نوع فعالیت تغییر کند، بازوهای ربات به راحتی با یک تغییر ساده در ابزارهای انتهایی، مجدد آماده به کار می­شوند. ربات‌ها انعطاف‌پذیری چند محوره را ارائه می‌کنند – امکان ایجاد زوایای متعدد، دامنه دسترسی طولانی و نزدیکی به قطعات را فراهم می‌کنند. آنها همچنین می توانند در مکان های مختلف – سقف، کف، دیوار، میز – بدون اینکه عملکردشان دچار تغییر شود، نصب شوند.

هزینه کمتر:

برخلاف سیستم های اتوماسیون ثابت، ربات ها مانند کالا هستند. آنها نه تنها به صورت انبوه تولید می شوند، بلکه به طور گسترده مستقیماً از سازنده یا از طریق بسیاری از تأمین کنندگان در دسترس قرار می­گیرند. این نکته به تنهایی باعث کاهش قیمت ربات ها می شود. علاوه بر این، دنیای فروش ربات های دست دوم به سرعت در حال گسترش است که این امر جایگزین های مقرون به صرفه تری برای کل سیستم ها یا قطعات یکپارچه ارائه می دهد  و همچین به ما تضمین فروش مجدد را می­دهد.

از آنجایی که سیستم های اتوماسیون ثابت به صورت سفارشی ساخته می شوند، شانس کمی برای یافتن یک نسخه دست دوم و مقرون به صرفه آن که برای رفع نیاز ما قابل استفاده باشد، وجود دارد. بنابراین این سیستم ها همیشه گزینه های خوبی برای فروش مجدد نیستند. فقدان انعطاف پذیری آنها به تنهایی یک عامل بازدارنده است. اتوماسیون ثابت معمولاً تک منظوره است که استفاده از آن در یک شرایط کاری دیگر را سخت می­کند.

ربات صنعتی

تعمیر و نگهداری ساده:

ربات ها برای نگهداری و تعمیر آسان طراحی شده اند. همراه با هر ربات ، یک سازنده مشخص وجود دارد که این موضوع پیدا کردن قطعات یدکی را آسان تر می کند. ربات های مفصلی از نظر ساخت ماژولار هستند، بنابراین می توان قطعات را به سرعت تعویض کرد. تعمیر و نگهداری ربات ها معمولاً بدون نیاز به تعطیلی کل خطوط تولید در محل انجام می شود.

سیستم های اتوماسیون ثابت از قطعات سفارشی و همچنین از منابع متعدد طراحی شده اند. تعمیر آنها می تواند زمان بر باشد و نیاز به قطعات و خدمات تخصصی داشته باشد. با سیستم های اتوماسیون ثابت، یک تغییر جزئی می تواند نیاز به توقف همه چیز برای مدتی داشته باشد.

اجرای سریعتر:

ربات ها مزیت پیش مهندسی را ارائه می دهند. بسیاری از ربات‌ها سیستم های برنامه نویسی شده ای هستند  که از پیش ساخته و پیکربندی شده‌اند. علاوه بر این، سلول های کاری رباتیک و بازوهای ربات به راحتی نصب می شوند. کنترلر هایی با رابط  کاربری آسان که در دست شما قرار می گیرند و بسیاری از سیستم های نرم افزاری موجود در فرمت های ویندوز، همه و همه باعث میشوند که ربات ها به راحتی برنامه ریزی شوند.

از طرف دیگر، چون اتوماسیون ثابت به شدت سفارشی شده است، پیاده سازی آن می تواند زمان بیشتری را ببرد. اول از همه، طراحی این سیستم ها زمان بیشتری می برد. همچنین، آنها اغلب در محل کار ساخته می شوند که می توانند فضای کاری شما را اشغال کنند و گاهی اوقات سیستم های موجود را مختل کنند. در آخر نیز، مونتاژ قطعات سیستم های اتوماسیون ثابت زمان می برد زیرا از یک منبع نیستند.

آیا می­خواهید بدانید کدام نوع اتوماسیون برای شرکت شما بهترین است؟ شرکت سورین فربد می تواند راهنمایی های لازم در این زمینه را به شما ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست