کاربرد بینایی ماشین در صنعت پزشکی و دارو سازی

در سال‌های گذشته، بینایی ماشین در صنعت پزشکی و داروسازی مورد توجه بسیاری قرار گرفته است، اما چگونه این فناوری با گذشت زمان در این صنعت به تکامل خواهد رسید؟ اغلب صنایع همواره به دنبال استفاده از اینترنت اشیا، افزایش سرعت تولید و سفارشی سازی محصولات خود هستند و راه‌های ابتکاری برای تأیید کیفیت محصولات خود را جستجو می‌کنند. کنترل کیفیت از بزرگ‌ترین محرک‌های سیستم بینایی هوشمند است. شرکت‌های دارویی از متقاضیان و طرف‌داران استفاده از این فناوری برای کسب اتوماسیون بیشتر، مستندسازی دقیق‌تر، تضمین کیفیت و رعایت مقررات هستند.

بازرسی امری بسیار مهم است که به کمک سیستم بینایی ماشین با سرعتی بسیار بالا انجام خواهد شد. از سوی دیگر این فناوری سرعت تولید را افزایش می‌دهد و کنترل کیفیت را به عنوان امری ضروری به جلو هدایت می‌کند. به عنوان مثال می‌توان طی یک ساعت 350 هزار قرص و 150 هزار کپسول تولید کرد که بررسی هر یک زمان‌بر و بسیار مشکل است. وجود این تکنولوژی و اتوماسیون سیستم به کمک آن می‌تواند بازرسی برای هر قرص را بدون نیاز به کاهش سرعت دیگر تجهیزات و ماشین‌آلات ساده کند.

بازرسی از سر سوزن سرنگ با دقت بالا

مورب سر سوزن سرنگ دو بار به صورت اریب بریده می شود تا هنگام استفاده درد کاهش یابد. استفاده از شرایط نوری خاص امکان اندازه گیری و مدیریت دقیق ابعاد مورب ها را فراهم کرده است.

بینایی ماشین در صنعت پزشکی و دارو سازی

بازرسی تراز بندی لیبل

 با استفاده از این فناوری لیبل های پیچیده شده در اطراف ظروف را از نظر عدم انطباق بررسی کنید. علاوه بر عدم انطباق ، نوع لیبل و سایر نقایص ظاهری به طور همزمان قابل بررسی هستند.

بینایی ماشین در صنعت پزشکی و دارو سازی

بازرسی های تاریخ ، تعداد ، کد و بارکد

نیاز به قابلیت ردیابی در صنعت دارویی در حال افزایش است. پردازش تصویر به یک سیستم بازرسی اجازه می دهد تا بازرسی های مختلف ، بررسی نویسه ها ، برچسب های بارکد و موارد دیگر را انجام دهد.

بینایی ماشین در صنعت پزشکی و دارو سازی

بازرسی بسته بلیستر قرص

انجام بازرسی های پایدار برای خرابی در بسته بندی بلیستر بسیار دشوار است. با استفاده از ویژن سه بعدی ، می توان این نقص ها را تشخیص داد بدون اینکه تحت تأثیر براقیت و انحنای سطح قرار گیرد.

بینایی ماشین در صنعت پزشکی و دارو سازی

اندازه گیری دقیق خون از  دست رفته

بیمارستان  Orlando Health Winnie Palmer از بینایی ماشین برای اندازه‌گیری خون در هنگام زایمان استفاده می‌کند. خونریزی بعد از زایمان از جمله دلایل رایج مرگ و میر پس از زایمان است. ابزاری مبتنی بر فناوری ویژن با بررسی تصاویر اسفنج‌های جراحی و درپوش‌های مکش، تصاویر ثبت شده با iPad را تحلیل و بررسی می‌کند. پیش از استفاده از این فناوری، پزشکان خون از دست رفته بیمار را حدس می‌زدند. پس از به کارگیری این فناوری، مشخص شد که خون از دست رفته پس از زایمان بیش از حد تخمین زده می‌شد. به لطف بینایی کامپیوتر، آن‌ها با اطلاع دقیق‌تر از خون از دست رفته، رفتار مناسب‌تری با بیماران دارند.

بینایی ماشین در صنعت پزشکی و دارو سازی

شناسایی سریع بیماری ها

یکی دیگر از کاربردهای شگفت‌‌انگیز این فناوری، تشخیص بیماری‌های مختلفی است که بدون این فناوری بسیار دشوار است. بیمارستان Mount Sinai از این تکنولوژی، برای تشخیص بیماری‌های حاد عصبی استفاده می‌کند. برای تحقق این کاربرد، از 40000 سی تی اسکن از سراسر سیستم سلامت مورد استفاده قرار گرفت تا شبکه عصبی عمیق آموزش ببیند و با مقایسه یک تصویر از بیماری‌ عصبی، آن را تشخیص دهد.

بینایی ماشین در صنعت پزشکی و دارو سازی

تشخیص دقیق تر

کاربرد دیگر سیستم‌های ویژن، به حداقل رساندن نتایج کاذب در فرآیند تشخیص بیماری است. این تکنولوژی به میزان قابل توجهی می‌تواند عمل‌های جراحی غیرضروری و درمان‌های پرهزینه را کاهش دهد.

الگوریتم‌های بینایی کامپیوتر با استفاده از حجم وسیعی از داده‌هایی که قادر به تشخیص کوچک‌ترین اعضای بدن هستند، قابل آموزش است؛ داده‌هایی که یک پزشک ممکن است به دلیل محدودیت‌هایی که دارد، به راحتی از آن‌ها غافل شود. با استفاده از فناوری فوق الذکر دقت تشخیص بیماری به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و شاید حتی در آینده به 100% برسد!!

بینایی ماشین در صنعت پزشکی و دارو سازی

شناسایی به موقع بیماری ها

تشخیص دیرهنگام برخی بیماری‌ها مانند سرطان، منجر به عواقبی جبران ناپذیر چون مرگ می‌شوند. به همین علت، تحقیقات زیست پزشکی بر ارائه روش‌هایی برای تشخیص این بیماری‌ها در مراحل اولیه تمرکز دارد. به لطف قابلیت‌های تشخیص الگوهای هوش مصنوعی، پزشکان می‌توانند با دقت و اطمینان بالا علائم اولیه را تشخیص دهند. در نتیجه، هدف تشخیص به موقع درمان و نجات جان بسیاری از بیماران به تحقق خواهد پیوست.

بینایی ماشین در صنعت پزشکی و دارو سازی

تصویر برداری پزشکی

در طول چند دهه گذشته، روش‌های مختلفی برای تصویربرداری پزشکی به کمک رایانه‌ها و تحلیل دقیق‌تر آن‌ها ارائه شده است. بینایی ماشین این برنامه‌ها را توسعه می‌دهد. به عنوان مثال، یک برنامه کامپیوتری مبتنی بر بینایی ماشین می‌تواند تصاویر اسکن شده را بازخوانی کرده و به تصاویر اسکن شده 3 بعدی تبدیل کند؛ بدین طریق به متخصصان این امکان را می‌دهد که وضعیت سلامتی بیمار را بهتر درک کرده و تشخیص دقیق‌تری داشته باشند.

بینایی ماشین در صنعت پزشکی و دارو سازی

فرایند های درمان کارآمدتر

پزشکان به طور معمول زمان زیادی را صرف تحلیل و بررسی گزارشات و تصاویر پزشکی می‌کنند. با به‌کارگیری یک ابزار قدرتمند مبتنی بر این فناوری، در صرف این زمان به مقدار زیادی صرفه‌جویی می‌شود و پزشکان می‌توانند زمان بیشتری را به بیماران خود اختصاص دهند. با افزایش کیفیت تعامل پزشکان و این فناوری، خدمات درمانی کارآمدتر خواهد بود.

بینایی ماشین در صنعت پزشکی و دارو سازی

پزشکی هسته ای

این حوزه، به تشخیص بیماری‌ها با کمک داروهای رادیوهسته‌ای تمرکز دارد. در زمینه پرتودرمانی از راه دور، فناوری‌های بینایی ماشین به پزشکی هسته‌ای نیز کمک می‌کنند. پزشکان برای تشخیص از ابزاری که مبتنی بر استفاده از توموگرافی (برش‌نگاری) رایانه‌ای با انتشار یک فوتون و توموگرافی با انتشار یک پوزیترون است، استفاده کرده و تصاویر را با استفاده از الگوریتم‌های این سیستم با دقت و سرعت بالا تحلیل و بررسی می‌کنند.

بینایی ماشین در صنعت پزشکی و دارو سازی
فهرست