ربات جابجایی چیست؟

ربات جابجایی مواد یکی از انواع ربات های صنعتی است که وظیفه آن جابجایی مواد فواصل کوتاه در اطراف می باشد.

جابجایی مواد فرآیند حمل و قرار دادن کالاها و مواد در فواصل کوتاه در یک ساختمان، کارخانه، تأسیسات یا انبار است. برای مثال ربات یک قطعه را از روی یک کانوایر برمیدارد و آن را روی کانوایر خط دیگری قرار می دهد تا فرآیند بعدی روی آن انجام شود.

از منظر عملی، به این معناست که شما ربات را طوری برنامه‌ریزی می‌کنید که هر شی را بگیرد، آن را به مکان دیگری منتقل کند و دوباره آن را روی زمین بگذارد. به همین دلیل، کارهای جابجایی مواد، کارهای نسبتاً ساده ای هستند که با یک ربات انجام می شود.

ربات های جابجایی

آیا جابجایی مواد برای ربات ها یک کار تنوع پذیر است؟

هنگامی که شروع به تحقیق در مورد وظایف جابجایی مواد در شرکت خود می کنید، احتمالاً شروع به دیدن این فعالیت ها در همه جا خواهید کرد و می­ بینید که هر چیزی به طور مداوم درحال جابجا شدن است. کارگران همیشه مواد و قطعات کار را جمع آوری می کنند، آنها را جابجا می کنند، مرتب می کنند و انبار می کنند.

با این حال، ممکن است شک کنید که آیا چنین وظایفی واقعاً می توانند خودکار شوند. به نظر می رسد که تنوع زیادی در کارهای جابجایی مواد برای اتوماسیون وجود دارد.

اتوماسیون در واقع مستلزم آن است که اشیاء به شیوه ای ثابت و منظم ارائه شوند.

مزایای استفاده از ربات های جابجایی 

ربات ها می توانند برخی از چالش های رایج برای عملیات جابجایی مواد را رفع کنند، از جمله:

  • کمک به کاهش هزینه های بالای نیروی کار
  • بهبود بهره وری
  • کاهش زمان توقف در کار
  • کاهش آسیب در کارگران که مهمترین مزیت استفاده از ربات های جابجایی می باشد.
ربات های جابجایی 2

کارهای جابجایی مواد از خطرناک ترین وظایف برای کارگر معمولی شماست. موادی که جابجا می­شوند با اینکه لزوماً تجهیزات خطرناکی نیستند، اما همیشه این خطر وجود دارد که افراد بدن خود را تحت فشار قرار دهند. این می تواند به دلیل انجام حرکات تکراری باشد که باعث آسیب های اسکلتی و عضلانی می شود.

اگرچه می‌توانید این خطر را با تمرین‌های قبل از کار و تغییرات ارگونومی کاهش دهید، اما بهتر است کار را به یک ربات بسپارید.

کاربردهای ربات جابجایی مواد

بسته بندی محصولات

یکی از امور رایج مرتبط به جابجایی مواد، بسته بندی محصولات برای جابجایی یا پردازش بیشتر است.

ربات ها برای بسته بندی مناسب هستند. آن‌ها به اندازه‌ای انعطاف‌پذیر هستند که می‌توانید انواع مختلف محصولات را با یک نوع ربات مدیریت کنید.

انتقال قطعه

بسیاری از مراحل در یک فرآیند تولید صرفاً شامل جابجایی قطعات از یک منطقه به منطقه دیگر است. این یک کار خسته کننده است و استفاده مناسبی از وقت نیروی کار نیست.

انتقال رباتیک قطعات یک برنامه کاربردی آسان برای استفاده و برنامه‌ریزی است.

لود و آنلود کردن نوار نقاله

نوار نقاله یک روش متداول برای جابجایی مواد در کارخانه ها است. اما، مشکل آنها این است که شما باید محصولات را روی آنها قرار دهید و یا بردارید.
سه روش اصلی برای لود کردن نوار نقاله وجود دارد:

  1. از نیروی انسانی برای انجام آن استفاده کنید، که تمام چالش های ذکر شده در بالا را دارد
  2. راه‌حل‌های اتوماسیون سفارشی و پیچیده را برای هدایت آیتم‌ها به مرحله بعدی در فرآیند به کار بگیرید
  3. از ربات استفاده کنید

استفاده از ربات های جابجایی مزایای انعطاف پذیری مشابهی با استفاده از افراد دارد و بسیار ارزان تر از اتوماسیون کامل است.

ربات های جابجایی

نگه داشتن مواد در محل

گاهی اوقات شما نیاز دارید که قطعات در زمانی که عملیاتی روی آنها انجام می­شود، ثابت نگه داشته شوند. روش های سنتی برای این کار استفاده از انسان یا ایجاد وسایل سفارشی برای ثابت نگه داشتن مواد است.

ربات ها را می توان به راحتی برنامه ریزی کرد تا انواع مختلفی از قطعات را مدیریت کنند. آنها اغلب برای این نوع کار استفاده می شوند، به عنوان مثال، برای نگه داشتن قطعات در مقابل یک ماشین نقاشی.

پالتایزینگ و دی پالتایزینگ

به احتمال زیاد مواد بسته بندی شده روی پالت ها به شرکت شما می رسد. این امر مستلزم آن است که آنها را از پالت بردارید، کاری خسته کننده و “کمرشکن”. به طور مشابه، آخرین مرحله قبل از ارسال محصولات به مشتریان معمولاً قرار دادن  آنها در پالت ها است.

ربات ها علاوه بر اینکه برای کارهای پالتایزینگ مناسب هستند، اغلب در این کار بسیار بهتر از انسان ها نیز هستند. آنها می توانند اقلام را بسیار بهتر بسته بندی کنند و هرگز از مشکلات اسکلتی و عضلانی که  برای افراد هنگام انجام این کارها رخ می دهند رنج نخواهند برد.

فهرست