مجله سورین فربد

نقش بینایی ماشین در سورتینگ زباله

بینایی ماشین در سورتینگ زباله

تصور کنید به جای اینکه زباله ها به صورت دستی تفکیک شود، توسط یک دستگاه تفکیک زباله که از فناوری بینایی ماشین استفاده می کند، تفکیک می شود. . بینایی ماشین در فرآیندهای صنعتی در طول چند سال گذشته به طور گسترده ای پیشرفت کرده است و هوش مصنوعی (AI) اکنون نقش بزرگی در بسیاری از صنایع – از جمله مدیریت زباله – ایفا می کند.

بینایی ماشین چگونه توسعه یافت؟

فناوری بینایی ماشین ممکن است پیشرفت جدیدی به نظر برسد، اما در واقع از دهه 1950 وجود داشته است. ولی به دلیل ، قدرت محاسباتی محدود و الگوریتم‌های ابتدایی پردازش تصاویر کاربردهای آن محدود بوده است.

سال 1974 بود که فناوری تشخیص نوری کاراکتر (OCR) و تشخیص کاراکتر هوشمند (ICR) به ترتیب قادر به تشخیص حروف چاپی و دست خط بودند و تا سال 2012 طول کشید تا ماشین‌ها بتوانند خطوط شکل اصلی را تشخیص دهند. با این حال، حتی با وجود این پیشرفت‌ها، الگوریتم‌های مورد نیاز برای سورتینگ زباله‌ها با هوش مصنوعی که در سال 2017 با پیشرفت چارچوب‌ها برای تشخیص اشیاء ایجاد شد و فناوری بینایی ماشین را به یک موضوع تحقیقاتی هیجان‌انگیز و پیشرفته تبدیل کرد.

همانطور که هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی کاربردی تر می شوند، پتانسیل های  بینایی ماشین واضح تر می شوند.با پیشرفت علم کامپیوترها قدرتمندتر شده اند. اکنون، ما می‌توانیم ماشینی را با میلیون‌ها تصویر تهیه کنیم تا آن را در تشخیص انواع مواد/اشیاء مختلف در تنظیمات سخت، خرد شده و کثیف آموزش دهیم.

بینایی ماشین برای سورتینگ زباله چگونه کار می کند؟

بینایی ماشین در سورتینگ زباله

اگر می‌خواهید از فناوری بینایی ماشین برای سورتینگ زباله استفاده کنید، اولین قدم این است که اطمینان حاصل کنید که دستگاه می‌تواند بین اشیاء مختلف تمایز قائل شود. یک ربات زباله باید بتواند تفاوت بین یک جعبه مقوایی و یک جعبه پلاستیکی را تشخیص دهد، به طوری که بتواند هر مورد را به طور مناسب پردازش کند.

برای انجام این کار، سیستم نیاز به دریافت و تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده های مرتبط دارد. برای مثال، اگر می‌خواهید رایانه‌ای بتواند قوطی نوشیدنی را تشخیص دهد، باید حجم بالایی از تصاویر برچسب‌دار از قوطی‌ها را برای آن تهیه کنید. سپس، کامپیوتر قادر خواهد بود قوطی های مشابه را در تنظیمات جدید/تصاویر دیده نشده شناسایی کند. این قدرت یادگیری ماشینی است، که یاد می گیرد در محیط های نامنظم و سناریوهای جدید و دیده نشده به خوبی کار کند.

استفاده از بینایی ماشین برای سورتینگ زباله

اکنون که هوش مصنوعی و بینایی ماشین به اندازه کافی پیشرفت کرده اند، می توان از آن برای دسته بندی و پردازش دقیق و موثر زباله ها استفاده کرد. در واقع، رایانه‌های مجهز به هوش مصنوعی در حال حاضر در تأسیسات بازیافت مواد (MRF) برای ساده‌سازی و تسریع فرآیند تفکیک زباله استفاده می‌شوند.

برای مثال، Recycleye Vision (Recycleye Vision را می توان به تنهایی یا با Recycleye Robotics برای جمع آوری و دسته بندی زباله های شناسایی شده استفاده کرد.)در بسیاری از کارخانه‌های مدیریت زباله که در اروپا مستقر هستند و از بینایی ماشین برای اسکن و شناسایی و یا تکنولوژی سورتینگ برای زباله‌های ترکیبی استفاده می‌کند. با این حال، تاثیر هوش مصنوعی بر اتوماسیون طبقه بندی برای زباله ها به همین جا ختم نمی شود.

آیا هوش مصنوعی می تواند مدیریت زباله را خودکار کند؟

بینایی ماشین در سورتینگ زبالههنگامی که اقلام زباله با استفاده از بینایی کامپیوتری اسکن و شناسایی می شوند، می توان از روبات های دسته بندی زباله برای انتخاب و دسته بندی مواد استفاده کرد. فناوری بینایی کامپیوتری دستگاه‌ها را قادر می‌سازد تا مواد را به‌طور دقیق شناسایی کنند و نرم‌افزار هوش مصنوعی Recycleye Vision فرآیند انتخاب و مرتب‌سازی را خودکار می‌کند.

با استفاده از ربات‌های هوش مصنوعی به این روش، می‌توان کارایی انها را افزایش داد و از اتوماسیون برای به حداکثر رساندن تعداد زباله‌هایی که به لحاظ اقتصادی و دقیق برای بازیافت طبقه‌بندی می‌شوند، استفاده می شود.

آینده طبقه بندی زباله با هوش مصنوعی چگونه است؟

فناوری همچنان کل صنایع را متحول می کند و بخش مدیریت زباله نیز از این قاعده مستثنی نیست. با استفاده از بینایی ماشین  درصد بیشتری از زباله‌ها را می‌توان با موفقیت بازیافت کرد.

فناوری بینایی ماشین و هوش مصنوعی تأثیر منفی زیست محیطی زباله ها را کاهش می دهد و استفاده مجدد را تشویق می کند و به ما کمک می کند به سمت یک سبک زندگی دایره ای و پایدار حرکت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست