مجله سورین فربد

مزایای رباتیک‌های ساده برای شرکت های کوچک

robot-home

شرکت لاینک اسپایدر یک تولیدکننده کوچک است که سازنده پایه‌های دوربین رویدادهای ورزشی است. مالک این شرکت هر سال هنگامی که طی فصل اوج تقاضا، تقاضا برای پایه‌های دوربین افزایش پیدا می‌کند به مشکل برمی‌خورند. کار لبه‌گیری که برای بخش‌هایی از این پایه‌ها استفاده می‌شود، خسته‌کننده بودند و برای اجرای کار، به ساعت‌ها زمان نیاز داشتند، در بیش‌تر موارد، نتیجه آن بی‌خوابی‌های شبانه برای کارگران آن شرکت بود. زمان و نیروی کار مورد نیاز برای این فرایند، صرفه تولید آن را دشوار می ساخت، یک مخمصه آشنا برای بسیاری از استارتاپ‌های کوچکی که تازه شروع به کار می‌کنند.

با استفاده از ربات های صنعتی میتوان یک راه‌حل اتوماتیک فراهم کرد که فقط طی چند ماه، کسب و کار را از این رو به آن رو کرد.ربات ابزار لبه‌گیری که  زمان تولید را کاهش داد و فرایند دستی فرساینده لبه‌گیری با دست را حذف کرد. اکنون کمپانی با افزایش خروجی تولید، زمان کوتاه‌تر برای تولید و قطعات با کیفیت بالاتر، در رقابت باقی می‌ماند. خروجی بسیار موفقیت‌آمیز بود به طوری که لاینک اسپایدر اکنون تولیدات خود را با استفاده از اتوماسیون رباتیک بهبود بخشیده است.

مزایای رباتیک

درباره آخرین پیشرفت‌های فناورانه در ابزارهای رباتیک برش، بخوانید.

آخرین پیشرفت‌ها در رباتیک برش ابزارها

در ده سال گذشته، ابزارهای تمام‌کننده اتوماتیک به ویژه از نظر انعطاف‌پذیری پیشرفت کرده‌اند. به سبب دقت و سرعت ارائه شده توسط ابزارهای برش رباتیک، کمپانی‌ها برای روند‌هایی که در گذشته توسط ماشین‌های CNC یا شیوه‌های دستی انجام می‌شد، بر اتوماسیون تکیه دارند. ابزارهای محبوب شامل برش لیزری، برش واترجت و مسیریاب می‌شوند. همه این ابزارها کارهای برش را با استفاده از تکنیک‌ها انجام می‌دهند و برای ابزارهای خاص برش طراحی شده‌اند. صنایع علاقه‌مند به کاربرد‌های ابزار برش به طور معمول قطعاتی را می‌سازند که دقت خواسته‌شده یا خروجی آن‌ها فراتر از توان روندهای دستی است. پژوهش و بررسی‌ها با استفاده از هوش مصنوعی و دید سه بعدی منجر به پیشرفت‌های بسیاری در این تکنیک‌ها شده‌است و امکان دقت، انعطاف‌پذیری و نتیجه بهتری را فراهم ساخته‌اند.

پیشرفت‌ها در ابزار برش لیزری

ربات‌های برش لیزری از زمان معرفی آن‌ها در دهه 1960، به شدت دگرگون شده‌اند. این ابزار عملکرد بسیار بهتری ارائه می‌دهد که با سرعت تولید بالاتر، به دقتی نزدیک به دستگاه‌های CNC دست می‌یابد. برش لیزری برای برش سازه‌های پولادین، , آلومینیوم دایکاست، پنل‌های خودرو و موارد دیگر بکار می‌رود.

برش لیزری را می‌توان با استفاده از شیوه‌های گوناگون بدست آورد. از جمله برش تبخیری، ذوب و و برش راکتیوی. همه این شیوه‌ها برای تکه تکه کردن مواد به بخش‌های کوچک‌تر، لیزر قدرتمند را بکار می‌برند. این ابزار با اتصال به یک ربات شش محوری می‌تواند هر لبه خواسته‌شده‌ای را بِبُرد و یک قطعه با شکل نهایی بسازد. برخی کمپانی‌ها به ویژه در صنعت خودرو، حتی با بکار بردن ربات‌هایی که به طور ترکیبی با هم کار می کنند در ابزار برش لیزری، یک خط تولید انعطاف‌پذیرتر می‌سازند. سازندگانی که به دنبال سرعت بخشیدن به روندهای ثانویه و برش تمام‌شده برای قطعات هستند، آن هم بدون به خطر انداختن دقت، رباتیک‌های برش لیزری را در نظر بگیرند. آن‌ها نسبت به برش دستی و CNC، نتیجه سریع‌تری ارائه می‌دهند. با فناوری جدید، برش‌های لیزری سطع بالاتری از انعطاف‌پذیری و دقت را ارائه می‌دهند. کمپانی‌ها در تجهیزات لیزر خودکار پیشرفت ایجاد می‌کنند تا هدررفت تولید را از بین برده و خروجی فرایند تولید-برش را به حداکثر بهره وری برسانند.

پیشرفت‌ها در فناوری برش واترجت

رباتیک برش واترجت نزدیک به هفتاد سال در شرکتهای تولیدی کاربرد داشته‌است. برش واترجت از فشار با شدت بالای آب برای برش یا سوراخ کردن مواد استفاده می‌کند و برخلاف برش لیزری، هیچ‌گونه فرآیند گرمایی در بر ندارد.

سازندگان برای تیزکردن یا نرم کردن لبه‌های برش و کاربرد‌هایی که نمی‌توان برای آن‌ها تکنیک‌های برش گرمایی بکار برد مانند خوراکی، کاغذ و پارچه‌های خاص، برش واترجت را برمی‌گزینند.

برش تراشنده واترجت یک تکنیک جدیدتر است که قطعات گارنت را در طوفان آبی باهم ترکیب می‌کند تا ساییدن مواد سخت‌تری را انجام دهد. کمپانی‌ها این تکنیک برش را برای کار با مواد چگالی سخت مانند فلز و سرامیک استفاده می‌کنند. کاربرد روان برش واترجت این امکان را فراهم می‌کند که در تولید به شدت انعطاف‌پذیر باشد. یک تولید‌کننده می‌تواند برگزیند فرآیند برش بدون هیچ مشکلی از یک ماده نرم‌تر مانند کاغذ به چیزی به سختی تیتانیوم برود. این تکنیک برش را می‌توان در انواع گسترده‌ای از مواد بکار برد. اما، برای همه چیز مناسب نیست. مواد خاص از جمله شیشه‌های خمیری، ممکن است در برش با واترجت بشکنند. پیش از برگزیدن یک فرایند برش، بهتر است کمپانی‌ها به خوبی بررسی کنند و مناسب‌ترین کاربرد برای کارشان را انتخاب کنند.

پیشرفت‌ها در فناوری مسیریابیمزایای رباتیک

مسیریابی اتوماتیک در کار تولید برای حذف مواد و برش قطعات استفاده می‌شود. در کارهایی کاربرد دارد که به دقتی فراتر از فرایندهای دستی نیاز دارند. تکرارپذیری یک بازوی رباتی این امکان را فراهم می‌آورد قطعات هر بار به همان شکل دریل و برش داده شوند و فرآورده نهایی را بهبود ببخشد و خروجی تولید را افزایش ‌دهد. این ربات‌ها به طور معمول در صنایع خودرو، هوافضا، دریایی و ساخت نمونه اولیه بکار می‌روند.

ربات‌های مسیریاب شامل یک بازو رباتیک شش محور همراه با یک دوربین یا لیزر می شوند. سپس برنامه‌نویسی و نرم‌افزار تصویری را برای دریل مواد یا برش لبه‌های دور فرآورده، بکار می‌برند. یک کمپانی از سیستم مسیریاب اتوماتیک برای دریل قطعات فایبرگلس قایق استفاده می‌کند و در نیمی از زمان، فرآورده خود را برش می‌دهد. این قطعات که ساخته کمپانی هستند باید دریل شده و به دقت برش داده شوند. این فرایند قبل از این توسط دست انجام می‌شد و زمان بسیاری نیاز بود تا اطمینان ایجاد شود کار به دقت انجام شده‌است. با ابزارهای خودکار جدید، کارگران می‌توانند زمان خود را روی کارهای ارزشمندتری بگذارند و ساخت قطعات را سریع‌تر به پایان برسانند.

 

 


نتیجه‌گیری

هنگامی که به کاربردهای برش مواد می‌رسیم، چندین گزینه همراه با اتوماسیون وجود دارد. اما برای بهبود موفقیت‌آمیز کار برش، باید به دقت گزینه‌ها را سبک سنگین کنیم. کمپانی باید همیشه به جستجو بپردازد که برای کار آن‌ها با توجه به اندازه، مواد و ضخامت فرآورده و انعطاف‌پذیری و ابزارهای مورد نیاز برای برش آن‌ها، کدام تکنیک برش بهترین گزینه خواهد بود. هنگامی که به درستی ترکیب کار انجام شود، برش اتوماتیک مواد مزایای شگفت‌انگیزی فراهم می‌کند از جمله فرآورده خروجی بیش‌تر، خطاهای فرآوری کمتر و انعطاف‌پذیری بیشتر در کار. با در نظر گرفتن تکنولوژی‌های جدیدی مانند هوش مصنوعی و ارتباط شبکه‌ها، مرزهای امکان‌پذیری رباتیک برش مواد به قلمروهای تازه‌ای گسترده شده‌است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست