کاربرد بینایی ماشین در صنعت خودرو سازی

بخش خودرو به عنوان یکی از صنایع حساس در جهان ، از نظر کیفیت محصول به علت حصول اطمینان از رضایت مشتری و حفظ فاکتورهای ایمنی و همچنین حضور در بازارهای رقابتی بسیار حائز اهمیت است. با افزایش مداوم گزینه های سفارشی سازی موجود با سفارشات خودرو ، سیستم های بازرسی کیفیت خودکار به سرعت به تنها گزینه مناسب برای اطمینان از تحویل صحیح خودرو تبدیل می شوند.

این فناوری کیفیت کلیه اجزای خودرو را تضمین می کند ، از عناصر کاربردی مانند موتورها و اجزای شاسی گرفته تا قطعات مربوط به ایمنی مانند ترمز ، فرمان ، کیسه های هوا و کمربند ایمنی را شامل می شود. بسیاری از اجزای الکترونیکی از جمله کابل ، سوئیچ ها و نمایشگرها در حین تولید با سیستم بینایی ماشین بازرسی می شوند.

بینایی ماشین در صنعت خودرو

تمایز انواع بلوک های سلیندر

دوربین های هوشمند با تشخیص علائم رنگی، بلوک های سیلندر خودرو را با قطرهای مختلف سوراخ متمایز می کنند. یک سیستم ویژن می تواند طیف گسترده ای از مدل ها را با ثبت چندین رنگ شناسایی کند.

تمایز انواع بلوک های سلیندر

کنترل موقعیت یک ربات

فناوری ویژن ، موقعیت حفره ها را بر روی بدنه خودرو تشخیص داده و مختصات حفره ها را برای ربات ارسال می کند. قبل از انجام کار توسط ربات موقعیت دقیق توسط این فناوری به ربات ارسال می شود. تشخیص با دقت بالا با استفاده از پردازش پیکسل ها انجام می شود.

کنترل موقعیت یک ربات

اندازه گیری اعوجاج بدنه ماشین

سیستم بینایی با تشخیص موقعیت نشانگر لیزر ، اعوجاج بدنه خورد را اندازه گیری می کند. سیستم بینایی یک اندازه گیری دقیق را ارائه می دهد زیرا تغییرات در یک موقعیت نسبی را با توجه به موقعیت تنظیم شده اولیه تشخیص می دهد.

اندازه گیری اعوجاج بدنه ماشین

تشخیص جابجایی بدنه اتومبیل

با استفاده از لنز تله ، جابجایی بدنه خودرو از فاصله طولانی قابل  تشخیص است.

تشخیص جابجایی بدنه اتومبیل

تشخیص سوراخ های روی میل بادامک

سیستم بینایی به طور خودکار سوراخهایی را که در قسمت سر یک میل بادامک خودرو ایجاد می شود ، بررسی می کند. این یک بازرسی کامل و کنترل کیفیت قابل اعتماد را فراهم می کند.

تشخیص سوراخ های روی میل بادامک

تشخیص ساچمه های از دست رفته در بلبرینگ

سیستم بینایی ساچمه های از دست رفته را در بلبرینگ ها بررسی می کند. با استفاده از ابزار شمارش پردازش تصویر ، می تواند به سرعت تعداد ساچمه ها را بشمارد.

تشخیص ساچمه های از دست رفته در بلبرینگ

بررسی اجزای معیوب در رادیوپخش اتومبیل

سیستم بینایی مجموعه کلیدهای رادیو پخش و روشنایی LED را بررسی می کند. همچنین با استفاده از یک دوربین رنگی می توان به طور همزمان رنگ نور پس زمینه LCD و مونتاژ انواع مختلف LED را بررسی کرد.

بررسی اجزای معیوب در رادیوپخش اتومبیل

تفکیک انواع مختلف بسته بندی

سیستم بینایی با شناسایی محتویات مختلف بسته بندی ، از قاطی شدن انواع مختلف محصول جلوگیری می کند. استفاده از دوربین رنگی امکان تشخیص موارد را با توجه به شید رنگ آنها فراهم می کند.

تفکیک انواع مختلف بسته بندی

تمایز انواع دنده

سیستم بینایی با بررسی موقعیت بریدگی ها و قطر خارجی ، انواع دنده ها را از هم متمایز می کند. یک سیستم بینایی چند منظوره انواع مختلفی از بازرسی های پیچیده را بصورت همزمان انجام می دهد.

تمایز انواع دنده

اندازه گیری موازی بودن محورهای خودرو

سیستم بینایی با اندازه گیری موقعیت دو شافت با دو دوربین، موازی بودن شافت های خودرو را اندازه گیری می کند. استفاده از لنز تله اجازه اندازه گیری با دقت بالا را از فاصله طولانی می دهد.

اندازه گیری موازی بودن محورهای خودرو

تشخیص نقص در آب بندی

سیستم ویژن  اندازه ، طول و عدم وجود آب بندی قطعات خودرو را تشخیص می دهد. برخلاف چک بصری ، سیستم بینایی نقص در آب بندی را با قابلیت اطمینان بالا تشخیص می دهد.

تشخیص نقص در آب بندی

تشخیص انواع لاستیک ها

سیستم ویژن با تشخیص علامت رنگ روی آج ، تمایز انواع لاستیک خودرو را بررسی می کند. سیستم بینایی با اطمینان بالا قادر به شناسایی انواع مختلف است زیرا فقط رنگ تایر مشخص شده را بررسی می کند.

بررسی صفحه LCD

فناوری ویژن با استفاده از پردازش تصویر ، صفحه نمایش LCD را کنترل می کند. این می تواند بررسی کند که آیا چندین نمایشگر همزمان در خوردو روشن می شود یا خیر.

بررسی عدم یکنواختی اورینگ

فناوری ویژن بدشکلی ، قطر داخلی و قطر خارجی یک اورینگ را در خط تولید بررسی می کند. با استفاده از سیستم بینایی می توان موقعیت مرکزی قطرهای داخلی و خارجی را برای تشخیص جابجایی مرکز یا بررسی عدم یکنواختی اورینگ پیدا کرد.

بررسی وضعیت مونتاژ درها

سیستم بینایی با استفاده از پردازش تصویر ، وضعیت مونتاژ درها را بررسی می کند. با اندازه گیری فاصله بین بدنه خودرو و درها بررسی می کند که آیا درها به درستی مونتاژ شده اند یا نه.

تشخیص مونتاژ نامناسب جعبه فیوز

سیستم بینایی با استفاده از دوربین رنگی کمبود اجزا و مونتاژ معیوب خودرو را تشخیص می دهد. سیستم بینایی از طیف گسترده ای از رنگ ها و تنظیمات پشتیبانی می کند.

خواندن کد

شرکت‌های خودرو سازی می‌توانند از این سیستم‌ برای خواندن بارکد، کدهای ماتریس داده 2D و نویسه‌های چاپ شده بر روی قطعات، برچسب‌ها و بسته‌ها استفاده کنند. این فناوری نوین و پیشرفته به شناسایی صحیح قطعات و الگوها کمک می‌کند و داده‌های سطح هر یک را برای تصحیح خطا، کنترل فرآیند و ردیابی معیارهای کنترل کیفیت فراهم می‌کند. همچنین، خوانش بینایی ماشین در حال ایجاد موج جدیدی از فناوری در صنعت خودرو است.

تایید پرینت

خودرو در قسمت‌های مختلف، انواع گوناگونی از مارک‌گذاری را دارد. سیستم‌های بینایی از روش‌های تایید شخصیت نوری (OCR) برای بررسی این‌که آیا قطعات و اجزا به درستی برچسب‌گذاری و علامت‌گذاری شده‌اند، استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌توانند جوهر، اچ لیزر، حکاکی روی برچسب‌ها و مارک‌گذاری‌ روی قطعات ریخته‌شده را شناسایی و تایید کنند.

رباتیک

سیستم پیشرفته ویژن، یک ربات را قادر می‌‌سازند تا قطعات یا زیرمجموعه‌هایی را که بر روی آن‌ها کار می‌کنند، مکان‌یابی کند. این سیستم قطعاتی که یک ربات ممکن است انتخاب کند را یافته و اطلاعات آن (از جمله موقعیت و جهت مناسب آن برای چسباندن قطعات) را به ربات ارسال می‌کند. بدین صورت سرعت و دقت خطوط مونتاژ افزایش یافته و سیستم تولید خودرو کارآمدتر خواهد بود.

عیب یابی

یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های سیستم بینایی ماشین اجرا شده در خطوط تولیدی صنعت خودرو سازی، عیب‌یابی محصولات است. این سیستم‌های بینایی ماشین از قابلیت‌های قدرتمند تشخیص الگو برای یافتن عیوب موجود، خراش‌ها، فرورفتگی‌ها و طیف گسترده‌ای از نقایص مختلف استفاده می‌کنند. علاوه بر اطمینان از کیفیت قطعات و محصولات نهایی، این سیستم‌ها همچنین تولیدکنندگان را قادر می‌سازند پیش از اتلاف مواد و زمان تولید، با حذف قطعات معیوب هزینه‌های ساخت را کاهش دهند.

برای دستیابی به بالاترین سطح دقت، بنزم افزار های ویژن موثر با استفاده از ابزارهای بینایی ماشین مبتنی بر نرم‌افزار بهره گرفته و تجزیه و تحلیل تصاویر را انجام می‌دهند. این ابزارها با قابلیت پردازش تصویر سیستم کار می‌کنند و با بهره‌گیری از نوع خاصی از شناسایی و تجزیه و تحلیل به طور موثر چرخه توسعه برنامه‌ را ساده سازی می‌کنند.

سنجش ابعاد

نسل جدید این فناوری با داشتن قابلیت تشخیص دقیق و قابلیت برنامه‌ریزی آسان، در اطمینان از صحت اندازه‌گیری‌ها بسیار کارآمد هستند. برنامه‌های اندازه‌گیری ابعادی توسط بینایی ماشین اغلب شامل انواع مختلفی از خطوط، زوایا، قوس‌ها، قطرها و تلورانس‌هاست. تقریبا تمامی این سیستم‌ها می‌توانند با ضریب اطمینان بالا، به سرعت و با دقتی بسیار بالا حتی بیشتر از پیچیده‌ترین روش‌های دستی اندازه‌گیری را در صنعت خودرو انجام دهند.

سنجش ابعاد

تائید سلامت محصول

فناوری ویژن در این حوزه از صنعت خودرو به خوبی ارزش خود را ثابت می‌کند. کاربران به آسانی سیستم‌های بینایی ماشین را آموزش می‌دهند تا به دنبال الگوها و اشکال دقیقی باشند که با الگوهای زیرمجموعه‌های درست مطابقت داشته باشند. این سیستم‌ها بازرسی‌ها را بهتر از سایر روش‌های کنترل کیفی دستی یا اتوماتیک انجام می‌دهند.

تائید سلامت محصول
فهرست