مجله سورین فربد

کاربرد‌های رباتیک برتر در فرآوری خوراکی

کاربرد‌های رباتیک برتر در فرآوری خوراکی1

تولیدکنندگان غذا یا بر فرآوری اولیه تمرکز دارند، یا بر فرآوری ثانویه. فرآوری اولیه خوراک، مانند قصابی‌کردن گوشت، محصولات کشاورزی خام را به محصولات خوراکی قابل مصرف تبدیل می‌کند.فرآیند ثانویه ، مواد خوراک اولیه را می‌گیرد و آن‌ها را برای ساخت خوراک‌های قابل مصرف جدید، مانند هات‌داگ، ترکیب می‌کند. فرآوری خوراک به طور مداوم دگرگون می‌شود تا برای برآورده‌سازی تقاضای رو به افزایش، سریع‌تر و کارآمدتر باشد. اتوماسیون به شدت می‌تواند با افزایش مراعات اصول بهداشت،افزایش تولید و بهبود کیفیت، به پیشرفت برنامه‌های صنعت غذا کمک کند. در نتیجه، سازندگان غذا برای قصابی، برداشتن و گذاردن و ترابری، به اتوماسیون روی می‌آورند.

قصابی رباتیک، برنامه‌های کاربردی برش

قصابی به دقت و آگاهی از آناتومی حیوان نیاز دارد، تا بتواند همه بخش‌های ناخواسته را از بین ببرد و بهترین برش‌ها را از لاشه بدست بیاورد. تولیدکنندگان گوشت و مرغ ، اتوماسیون را برای افزایش راندمان برش و کیفیت محصول بکار می‌برند. فرآوری خودکار گوشت، ابزارهای اتومات و طرح‌های از پیش برنامه‌ریزی‌شده لاشه حیوان را بکار می‌برد تا روی گوشت برش‌های مناسبی ایجاد و استخوان‌ها را جدا کند.‌

بکاربردن اشعه ایکس، تکنولوژی ویژن و یادگیری ماشین ، برای افزایش دقت برش ربات و بازسازی کیفیت کار یک قصاب باتجربه، این کار را یک قدم فراتر می‌برد. خط تولید رباتیک ابتدا از لاشه یک مدل سه بعدی ایجاد می‌کند و مشخص می‌کند که ابزار رباتیک باید کجا را برش دهد. هرچه سیستم بیش‌تر کار کند، بیشتر یاد می‌گیرد و این در هنگام برش روی محصول کاربرد دارد. نمونه‌ای از تکنولوژی نوآورانه ، مطالعه موردی آن درباره حذف خودکار استخوان گوسفند است. این پیشرفت می‌تواند ماشین خودکار را جایگزین برش های دستی کند. اتوماسیون پیشرفته گوشت ضایعات اضافی را کنار می‌گذارد، ایمنی کارگران خط را تضمین می‌کند، بهداشت را افزایش داده و بازده تولید را بهبود می‌بخشد. بدیهی است که چرا بسیاری از تولیدکنندگان گوشت و مرغ برای فرآوری اتوماتیک، به اتوماسیون روی می‌آورند.

بسته‌بندی – برنامه‌های کاربردی برای برداشتن و گذاردن

تولیدکنندگان مواد غذایی برای بالا نگهداشتن استاندارد در کنترل کیفیت، باید دسته‌ای از محصولات را به سرعت و کارآمد دسته‌بندی و بسته‌بندی کنند. برندهای برتر روباتیک، مجموعه ربات‌های خود را توسعه داده‌اند که به طور ویژه‌ای برای صنایع غذایی طراحی و امکان تبدیل این فرآیندهای دستی، به فرآیندهای خودکار را فراهم می‌کنند. ربات‌های برداشتن و گذاردن می‌توانند از ترکیبی از فناوری ویژن و ابزار ویژه غذا برای دسته‌بندی محصولات، گذاردن آنها در بسته‌بندی یا روی تسمه نقاله، بهره ببرند. سرعت و دقت ربات‌های برداشتن و گذاردن، بی‌رقیب است و با دقت بالا، محصولاتی مانند فیله ماهی را با سرعت 100 مورد در دقیقه، بدون آسیب یا اثرگذاری بر کیفیت آن‌ها، انجام می‌دهد. فقط با 9 تا از این ربات‌ها در یک خط تولید می‌توان در دقیقه تا 900 فیله ماهی را بسته‌بندی کرد. همزمان، نرم‌افزار ویژن (vision) به ربات‌ها امکان می‌دهد که به انجام کنترل کیفیت بپردازند و از ساخت فیله‌های کم‌اندازه یا بد شکل جلوگیری کنند. دقت و سازگارپذیری سیستم‌های برداشتن و گذاردن برای تولیدکنندگان مواد غذایی بهترین است تا بتوانند با تقاضای روز افزون برای محصولات غذایی همراه شوند و این امر، این کاربرد را در صنعت بسیار محبوب کرده است.

پالتایزینگ

پالتایزینگ، در پایانِ بیش‌تر خط‌های تولید محصول وجود دارد. صنعت غذا و نوشیدنی نیز تفاوتی ندارد و برای چینش و ارسال کالاها به ترابری، به پالتایزینگ نیاز دارد. سپس این محصولات در داخل کشور، به صورت بین المللی یا به هر دو روش، ارسال می‌شوند. تولیدکنندگان با پالت‌سازهای رباتیک، می‌توانند با سرعت بیشتری محصولات را بدون خطر آسیب به آن محصول، جابه‌جا کنند. با پیشرفت در گیرپر‌های رباتیک، می‌توان حتی محصولات شکننده را در پایانِ خط، بر روی پالت چیدمان کرد.

یک مورد موفقیت‌آمیز پالتایزینگ اتوماتیک را در جیمز استرانگ کیابرام (James-Strong Kyabram)، بزرگترین عرضه‌کننده شیرخشک و بسته‌بندی پودر غذای نوزاد در استرالیا، نشان می‌دهد. راه‌حل پالتایزینگ رباتیک به جیمز استرانگ کیابرام امکان می‌دهد در هر یک دقیقه، تا 300 بطری را پالت کند. محبوبیت سیستم‌هایی مانند این سیستم در صنعت فرآوری مواد غذایی رو به افزایش است و به یک دلیل خوب، کارآمد هستند و افزایش کیفیت تولید را در بر دارند.

اتوماسیون در فرآوری مواد غذایی

بخش‌های فرآوری مواد غذایی در بازار رشد سریعی دارند و برآورد می‌شود که تا سال 2026 این میزان به 4.1 تریلیون دلار برسد. و برنامه‌های کاربردی روباتیکی که در فرآوری مواد غذایی بکار می‌روند نیز به افزایش خود ادامه خواهند داد. برای اطلاعات بیشتر در مورد سیستم های اتوماتیک، با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست