لایتینگ برای سیستم بینایی ماشین
لایتینگ نقش عمده ای در سیستم های بینایی ماشین دارد: نه خود قطعه ، بلکه فقط تصویر بصری قطعه بررسی می شود! از این رو نتیجه می شود که فقط شرایط نوری همگن منجر به ایجاد یک تصویر ثابت از همان قطعه مورد بازرسی می شود. بنابراین از نوسان شرایط نوری باید به هر قیمتی جلوگیری شود!
در حالت ایده آل ، از نورپردازی استفاده می شود تا یک کنتراست تاریک و روشن ایجاد شود:
روشنایی نور گنبد
سطح به دلیل نور یکنواخت بصورت هموار روشن می شود.
روشنایی زمینه تاریک
لبه های جانبی بسیار روشن هستند. خراش ها و گرد و غبار قابل مشاهده است.
نور پس زمینه
قطعه فقط مثل یک شبح سیاه به نظر می رسد. بدون اطلاعات سطح ، خطوط ایده آل برای کاربردهای اندازه گیری
روشنایی مستقیم در جلو
سطح تا حدی بسیار روشن اما در معرض نور زیاد ، تا حدی تاریک به دلیل انعکاس کامل
فقط در صورت امکان تجسم مشخصات یا خطاهای مورد نظر با کنتراست کافی ، این موارد را می توان با نرم افزار پردازش تصویر ارزیابی کرد. معمولاً قطعه توسط یک منبع نور خارجی روشن می شود. این اصل بسیار پیش پا افتاده به نظر می رسد ، اما این عمل نشان می دهد که آشکارسازی خطای موجود در قطعه برای دوربین ، یکی از اصلی ترین مشکلات سیستم های بینایی ماشین است.
بنابراین ارزش دارد که روی لایتینگ و فعل و انفعالات آن با قطعه مورد نظر و دوربین تمرکز کنیم!